Policjanci ruchu drogowego każdego dnia kontrolują kierowców i sprawdzają stan techniczny samochodów. Funkcjonariusze przypominają, że niesprawny pojazd stwarza realne zagrożenie na drodze. Policyjne kontrole mają za zadanie zmobilizować kierowców w zakresie regularnych przeglądów i wymiany najważniejszych części ich samochodów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Policjanci ruchu drogowego w całym kraju, każdego dnia zatrzymują kierowców, którzy nie powinni wyjechać na drogę. a przy takich kontrolach funkcjonariusze często ujawniają nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów, z których wymienić można min. brak aktualnych badań technicznych, niesprawny układ hamulcowy, pękniętą szybę czołowa, brak prawidłowego oświetlenia i wycieki płynów eksploatacyjnych.
Układ hamulcowy jest złożony z kilku elementów, od których stanu bardzo dużo zależy. Przede wszystkim sprawnie działające hamulce to podstawa bezpieczeństwa w czasie jazdy – to właśnie one pozwalają zatrzymać rozpędzony pojazd na odpowiednio krótkim odcinku, dzięki sprawności w 100 % możemy uniknąć poważnych konsekwencjii. Typu potroceń na rowerzystach czy pieszych, poważnych wypaków samochodowych nie raz śmiertelnych. Każde uszkodzenia wydłużają drogę hamowania.
Jednym z podstawowych elementów dbania o hamulce jest odpowiedni styl jazdy, a konkretnie prawidłowe hamowanie. Warto pamiętać, by nie dawać im za bardzo popalić – gonić z pełną prędkością i hamować ostro w ostatniej chwili, co powoduje szybkie zużycie klocków. Jeśli wiemy, że przed nami jest przeszkoda i czeka nas hamowanie, warto po prostu zacząć hamować silnikiem, a hamulcem zakończyć już przed samą przeszkodą. W ten sposób oszczędzimy trochę hamulce.
Przy każdym hamowaniu tarcze i klocki o siebie ocierają, co powoduje ich zużycie. Zależnie od jakości wykonania i stylu jazdy klocki wytrzymują od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, a tarcze przeciętnie kilka razy więcej.
Częste usterki ukladu hamulcowego to :
– Tarcze ( skorodowane, pękniete lub ich odpowiednia grubość )
– okładziny cierne tak zawane klocki hamulcowe, ( grubość , pęknięca ,skorodowane )
– przewody hamulcowe gumowe i metalowe (korozja , pęknięcia )
– zaciski hamulcowe ( korozja , uszkodzone gumki w środku w zacisku zapieczone tłoczki wypychające okładziny cierne )
– uszkodzona pompa hamulcowa
– zużyty płyn hamulcowy
Sprawdzajmy częściej układ hamulcowy dla naszego i innych bezpieczeństwa. Najlepiej żeby sprawdził to warsztat zajmujący się profesjonie samochodami. Nigdy nie naprawiajmy bez odpowiedniego doświadczenia .
Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, a pochłaniana przez niego wilgoć ma wpływ na parametry i zmniejsza skuteczność hamowania.
Dlatego apelujemy, kierowco zadbaj o stan techniczny swojego pojazdu !!
Skup Aut Kasacja Pojazdów Samochodów
- Autor artykułu red. Marek Śliwiński
- Autor fotografii red. Marek Śliwiński oraz Damian Mutryn